Tony’s Chocolonely – Meest duurzame merk van Nederland

Tony’s Chocolonely is in 2005 opgericht door programmamaker Teun van de Keuken. De geschiedenis hierachter is dat Van de Keuken  aangifte deed tegen zichzelf als ‘chocoladecrimineel’ met als reden dat hij chocolade had gegeten en daarmee medeplichtig was aan slavernij. In het programma de Keuringsdienst van Waarde bleek dat er geen enkel chocolademerk in de wereld is dat zich houdt aan de afspraken van het Harkin-Engel Protocol. Een protocol over het slaafvrij produceren van chocolade. Uit onderzoek in 2015 in Ghana en Ivoorkust bleken meer dan twee miljoen kinderen mee te werken aan de cacaoproductie, waarvan de meesten werden gedwongen.

Tony's-Chocolonely-Chocolade

 

100% Slaafvrij

Tony’s Chocolonely maakt zich hard om slavernij uit te bannen. Onder het motto “if you can’t beat them, join them”, bedacht Teun van de Keuken om zelf slaafvrije chocolade te produceren en op de markt te brengen. Tot dusver is het produceren van 100% slaafvrije chocolade nog niet volledig gelukt. De cacaobranche is hardnekkig, omdat in deze branche lastig te achterhalen is waar de cacao precies vandaan komt en hoe deze geproduceerd wordt. De leus op de verpakking is dan ook veranderd van ‘100 % slaafvrij’  naar ‘op weg naar 100 % slaafvrij’. Wel is de cacaomassa sinds 2013 en de cacaoboter sinds 2016 van Tony’s Chocolonely volledig traceerbaar, waarmee al grote stappen richting een slaafvrije reep zijn gezet. Tony’s heeft aangegeven dat de tekst op hun wikkel ‘Op weg naar 100 % slaafvrij’ er pas af gaat als alle wereldwijd geproduceerde chocolade slaafvrij is. Om deze missie te kunnen voltooien werkt Tony’s Chocolonely samen met ruim 4300 West-Afrikaanse boeren en met zes partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust.

Tony's-Chocolonely-Duurzaamheid

 

Interessante smaakcombinaties

Naast de duidelijke missie van Tony’s Chocolonely zijn de chocoladerepen ook nog eens heel speciaal. De repen zijn niet in gelijke stukjes verdeeld, omdat de cacaoketen ook ongelijk verdeeld is. Daarnaast produceert Tony’s Chocolonely interessante smaakcombinaties zoals karamel zeezout, popcorn discodip, framboos knettersuiker en nog veel meer. Ook is er tijdens de Sinterklaastijd een speciale Chocoladeletterreep te verkrijgen met stukjes pepernoot. Hiermee onderscheid Tony’s zich niet alleen in hun productieproces maar ook in de kwaliteit en de creatieve smaken die het merk bedenkt. Inmiddels zijn de repen van Tony’s Chocolonely niet alleen meer in Nederland te verkrijgen, maar ook in België, Zweden, de Verenigde Staten en Duitsland. Al het harde werk is niet voor niks geweest, want in 2018 werd het bedrijf door de Sustainable Brand Index uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland.

G-Star RAW – Bekendste jeansmerk van Nederland

Een van Nederlands bekendste modemerken van het moment is G-Star RAW. Sinds de oprichting in 1989 is het motto altijd geweest ‘Just the Product’. Het gaat hierbij veel meer om de producten die G-Star RAW produceert, dan om het merk zelf. Ze gaan terug naar de basis: originele, stugge, rauwe donkerblauwe denim zonder nabehandeling, waarbij ze gebruik maken van een authentieke manier om denim te weven. G-Star RAW profileert zich als luxe denimmerk voor op straat. Die rauwe street style komt ook terug in de naam G-Star RAW. Ze staan voor hoogstaande kwaliteit streetwear.

G-Star-RAW-streetwear

Luxe streetwear

Waar G-Star eigenlijk begon als Gap-Star in 1989, werd deze naam al snel veranderd toen het populaire kledingmerk Gap aanspraak deed op zijn rechten. Gap-Star ging als G-Star verder en binnen enkele jaren werd veel naamsbekendheid gegenereerd. Dit kwam mede door het populairste model genaamd de ‘Elwood’, ontworpen door de Franse designer Pierre Morisset. De ‘Elwood’ is een spijkerbroek met een ingebouwde knik in de knieën, geïnspireerd op motorcross-kleding. Dat effect wordt bereikt door de pijpen op te bouwen uit verschillende patroondelen. In dit model is de ruige streetstyle die G-Star RAW kenmerkt weer terug te vinden.

G-Star-RAW-duurzaam

Duurzaam jeansmerk

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij G-Star. Dit werd alleen nog maar versterkt toen zanger Pharrel Wiliams in 2016 mede-eigenaar van het merk werd. Hij noemt zichzelf een duurzaamheid-goeroe, mede door zijn bedrijf Bionic Yarn. Een start-up die garens maakt van plastic flessen die uit de oceaan zijn opgevist. Daarmee maakt Pharrel zich met Bionic Yarn hard voor de plastic soep die een steeds grotere bedreiging vormt voor het behoudt van een gezond milieu in de oceanen. Het plastic dat in de oceanen terecht komt is schadelijk voor de dieren die daar leven. Onder de naam Raw for the Oceans hebben G-Star en Bionic Yarn al meerder spijkerbroeken collecties geproduceerd. Met deze collecties wordt er aandacht gevraagd voor dit steeds groter wordende probleem.

Met ongeveer 6500 verkooppunten en 350 monobrand stores in 63 landen kan G-Star RAW zich met recht het meest succesvolle Nederlandse spijkerbroekenmerk noemen.