Tony’s Chocolonely – Meest duurzame merk van Nederland

Tony’s Chocolonely is in 2005 opgericht door programmamaker Teun van de Keuken. De geschiedenis hierachter is dat Van de Keuken  aangifte deed tegen zichzelf als ‘chocoladecrimineel’ met als reden dat hij chocolade had gegeten en daarmee medeplichtig was aan slavernij. In het programma de Keuringsdienst van Waarde bleek dat er geen enkel chocolademerk in de wereld is dat zich houdt aan de afspraken van het Harkin-Engel Protocol. Een protocol over het slaafvrij produceren van chocolade. Uit onderzoek in 2015 in Ghana en Ivoorkust bleken meer dan twee miljoen kinderen mee te werken aan de cacaoproductie, waarvan de meesten werden gedwongen.

Tony's-Chocolonely-Chocolade

 

100% Slaafvrij

Tony’s Chocolonely maakt zich hard om slavernij uit te bannen. Onder het motto “if you can’t beat them, join them”, bedacht Teun van de Keuken om zelf slaafvrije chocolade te produceren en op de markt te brengen. Tot dusver is het produceren van 100% slaafvrije chocolade nog niet volledig gelukt. De cacaobranche is hardnekkig, omdat in deze branche lastig te achterhalen is waar de cacao precies vandaan komt en hoe deze geproduceerd wordt. De leus op de verpakking is dan ook veranderd van ‘100 % slaafvrij’  naar ‘op weg naar 100 % slaafvrij’. Wel is de cacaomassa sinds 2013 en de cacaoboter sinds 2016 van Tony’s Chocolonely volledig traceerbaar, waarmee al grote stappen richting een slaafvrije reep zijn gezet. Tony’s heeft aangegeven dat de tekst op hun wikkel ‘Op weg naar 100 % slaafvrij’ er pas af gaat als alle wereldwijd geproduceerde chocolade slaafvrij is. Om deze missie te kunnen voltooien werkt Tony’s Chocolonely samen met ruim 4300 West-Afrikaanse boeren en met zes partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust.

Tony's-Chocolonely-Duurzaamheid

 

Interessante smaakcombinaties

Naast de duidelijke missie van Tony’s Chocolonely zijn de chocoladerepen ook nog eens heel speciaal. De repen zijn niet in gelijke stukjes verdeeld, omdat de cacaoketen ook ongelijk verdeeld is. Daarnaast produceert Tony’s Chocolonely interessante smaakcombinaties zoals karamel zeezout, popcorn discodip, framboos knettersuiker en nog veel meer. Ook is er tijdens de Sinterklaastijd een speciale Chocoladeletterreep te verkrijgen met stukjes pepernoot. Hiermee onderscheid Tony’s zich niet alleen in hun productieproces maar ook in de kwaliteit en de creatieve smaken die het merk bedenkt. Inmiddels zijn de repen van Tony’s Chocolonely niet alleen meer in Nederland te verkrijgen, maar ook in België, Zweden, de Verenigde Staten en Duitsland. Al het harde werk is niet voor niks geweest, want in 2018 werd het bedrijf door de Sustainable Brand Index uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland.