Een van Nederlands bekendste modemerken van het moment is G-Star RAW. Sinds de oprichting in 1989 is het motto altijd geweest ‘Just the Product’. Het gaat hierbij veel meer om de producten die G-Star RAW produceert, dan om het merk zelf. Ze gaan terug naar de basis: originele, stugge, rauwe donkerblauwe denim zonder nabehandeling, waarbij ze gebruik maken van een authentieke manier om denim te weven. G-Star RAW profileert zich als luxe denimmerk voor op straat. Die rauwe street style komt ook terug in de naam G-Star RAW. Ze staan voor hoogstaande kwaliteit streetwear.

G-Star-RAW-streetwear

Luxe streetwear

Waar G-Star eigenlijk begon als Gap-Star in 1989, werd deze naam al snel veranderd toen het populaire kledingmerk Gap aanspraak deed op zijn rechten. Gap-Star ging als G-Star verder en binnen enkele jaren werd veel naamsbekendheid gegenereerd. Dit kwam mede door het populairste model genaamd de ‘Elwood’, ontworpen door de Franse designer Pierre Morisset. De ‘Elwood’ is een spijkerbroek met een ingebouwde knik in de knieën, geïnspireerd op motorcross-kleding. Dat effect wordt bereikt door de pijpen op te bouwen uit verschillende patroondelen. In dit model is de ruige streetstyle die G-Star RAW kenmerkt weer terug te vinden.

G-Star-RAW-duurzaam

Duurzaam jeansmerk

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij G-Star. Dit werd alleen nog maar versterkt toen zanger Pharrel Wiliams in 2016 mede-eigenaar van het merk werd. Hij noemt zichzelf een duurzaamheid-goeroe, mede door zijn bedrijf Bionic Yarn. Een start-up die garens maakt van plastic flessen die uit de oceaan zijn opgevist. Daarmee maakt Pharrel zich met Bionic Yarn hard voor de plastic soep die een steeds grotere bedreiging vormt voor het behoudt van een gezond milieu in de oceanen. Het plastic dat in de oceanen terecht komt is schadelijk voor de dieren die daar leven. Onder de naam Raw for the Oceans hebben G-Star en Bionic Yarn al meerder spijkerbroeken collecties geproduceerd. Met deze collecties wordt er aandacht gevraagd voor dit steeds groter wordende probleem.

Met ongeveer 6500 verkooppunten en 350 monobrand stores in 63 landen kan G-Star RAW zich met recht het meest succesvolle Nederlandse spijkerbroekenmerk noemen.